2013. november 17., vasárnap

Fekete hattyú, gombák és ugrópók

Ismét téli vendégek reményében látogattam ki a Fancsikára, de búvárokkal, füles vöcskökkel ezúttal sem találkoztam. A nagy köd miatt pedig a fotózás sem szolgált nagy élménnyel... 

Napfényes időben még ebből a jégmadárból is "többet ki lehetett volna hozni".:

A ködben néhány dankasirály repkedett, őket csak akkor láthattam, mikor egész közel repültek hozzám. Néhány alkalommal furcsa "sirályszerű" kiáltást is hallottam, amelynek forrását nem sikerült megtalálni. (Lehet, hogy csüllő volt a hang tulajdonosa??! Otthon meghallgattam, de utólag már nem mertem rámondani, hogy biztosan az lett volna... Mindenesetre a dankák és sárgalábú sirályok hangját már elég jól ismerem, és nem azokra emlékeztetett.)

A ködös vízfelület helyett figyelmemet inkább a talajon található élőlények kötötték le. A gombákat legalább fotózni is tudtam, sőt vakuval egészen hangulatos képeket is készíthettem róluk. Mondjuk a határozáshoz segítséget is igénybe kellett vennem, de Bőhm Éva Irén (Csukóka) szerencsére ezúttal is megmentett:-)) Köszönet érte.

A vízhez egész közel találtam ezt az apróságot, amely még határozásra vár.

A nyírfák között ballagva találtam ezt a szürke korallgombát (Clavulina cinerea).

Egy másik "csomó":

Nagyon mutatós volt ez a gomba is, amely nyilvánvalóan a színéről kapta a nevét:
 Ez a lila pereszke (Lepista nuda):

Gyanakodtam, hogy a bimbós pöfeteg lehet a szintén a nyírek tövében talált újabb faj, de a megerősítést Csukókának köszönhettem:

Az alábbi, különleges megjelenésű zuzmót még nem sikerült meghatároznom:

Hogy madártani érdekesség nélkül se maradjak a mai napon, arról az alábbi faj gondoskodott:
Igen, fekete hattyú!
A nyilvánvalóan nem "A" kategóriás madár valószínűleg szökevényként keveredett a Fancsikai tórendszerre, bár Németországban állítólag vannak betelepített és önfenntartó állományai is. Ennek ellenére nem olyan faj, amire twitcherek indulnának el az ország minden tájáról. (Mint a kardoskúti sztyeppi lile esetében, amellyel hazánk madarainak száma ismét gyarapodott eggyel.) De azért érdekes volt együtt látni a bütykös hattyúkkal ezt az ausztráliai "vendéget":

A gyapjas tintagombához már nem kellett segítség, ez azon kevés gombafajok egyike, amelyet még én is meg tudok határozni:

Odahaza még egy apróság várt rám: egy picike ugrópók a szobában, amit mielőtt kitessékeltem, még sikerült lefotóznom:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése